شیوه‌نامه برگزاری آزمون‌های میان‌ترم و پایان‌ترم

معرفی سایت‌ برای پذیرش (سایت اپلای پلاس)
فوریه 16, 2020

شیوه‌نامه برگزاری آزمون‌های میان‌ترم و پایان‌ترم

شیوه‌نامه برگزاری آزمون‌های میان‌ترم و پایان‌ترم

دانشجویان گرامی
با سلام
همان‌گونه که از شرایط کنونی آگاهی دارید، امتحان‌هایی درس‌ها باید به‌صورت مجازی برگزار گردد. در این راستا می‌توان دو رویکرد را در نظر گرفت؛ رویکرد اول برگزاری آزمون در اتوماسیون آزمون آنلاین می‌باشد و رویکرد دوم برگزاری امتحان به‌صورت تشریحی است. انتخاب هر یک از این دو شیوه با توجه به ماهیت درس انتخاب می‌گردد. به عنوان نمونه برای درس ریاضی مهندسی که در آن نیاز به حل مسأله وجود دارد و ممکن است برخی افراد با وجود روش حل درست، به پاسخ نهایی مسأله دست پیدا نکنند، برای رعایت انصاف بیشتر روش دوم یعنی برگزاری امتحان به‌صورت تشریحی انتخاب می‌شود تا شما به نتیجه بهتری دست یابید.
توجه داشته باشید که برای برگزاری آزمون در هر دو روش، در ساعت و تاریخ مشخص‌شده بایستی از طریق Adobe Connect وارد کلاس مجازی مربوط به درس خود شوید. در ادامه هر یک از دو روش بالا به تفصیل شرح داده شده است.

1- برگزاری امتحان در اتوماسیون آزمون آنلاین

با توجه به ماهیت مبحث برخی از درس‌ها برگزاری امتحان به‌صورت چندگزینه‌ای یا تشریحی با پاسخ کوتاه انتخاب می‌شود تا شما به نتیجه بهتری دست یابید. برای برگزاری آزمون، من در سایت خودم بخشی را برای آزمون آنلاین راه‌اندازی کرده‌ام که لینک آدرس آن به‌صورت زیر است:
http://shafieian-education.ir/quiz/
هر کدام از شما در این سایت، یک حساب کاربری دارید و نیازی نیست خودتان آن را ایجاد کنید. نام کاربری و گذرواژه شما شماره دانشجویی شما است. اگر وارد حساب کاربری خود شوید، دو گزینه در مقابل شما قرار دارد که یکی از آنها آزمون آزمایشی و دیگری آزمون اصلی می‌باشد. آزمون آزمایشی برای آشنایی شما با فرآیند آزمون آنلاین درون سایت قرار داده شده است و می‌توانید آنرا به دفعات تکرار کنید؛ اما لینک آزمون اصلی فقط در تاریخ و زمان تعیین شده برای امتحان شما فعال می‌شود. بنابراین در ساعت و تاریخ تعیین شده وارد حساب کاربری خود شوید و آزمون را شروع کنید. توجه داشته باشید که در همان ساعت و تاریخ مشخص‌شده بایستی از طریق Adobe Connect وارد کلاس مجازی مربوط به درس خود نیز شوید تا اگر نیاز به ارتباط با شما وجود داشت از آن طریق صورت گیرد.

** نکات مهم در برگزاری امتحان در اتوماسیون آزمون آنلاین

1- دقیقاً در زمان تعیین شده در کلاس حضور داشته باشید زیرا با تأخیر در ورود به کلاس زمان بیشتری برای آزمون در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.
2- پیش از ورود به کلاس از کیفیت اتصال اینترنت خود و ورود خود به کلاس و سایت آزمون مطمئن شوید زیرا اشکالاتی از این دست به عهده شما می‌باشد.
3- زمان آزمون محدود است و تایمر نشان‌داده شده در بالای آزمون، زمان کل آزمون را نشان می‌دهد و نه زمان هر سؤال. بنابراین زمان خود را مدیریت کنید.
4- در پاسخ به هر سؤال دقت کنید و به راهنمایی‌هایی که برای برخی از سؤال‌ها نوشته شده است دقت کنید.
5- پس از پایان آزمون، یک صفحه به شما نشان داده می‌شود که نتیجه آزمون خود را در آن می‌بینید. با وجود آنکه، نتایج شما رکورد و ایمیل می‌شوند ولی برای اطمینان بیشتر یک عکس از این صفحه (با موبایل یا print screen) تهیه کنید و نزد خود نگه دارید.
6- مهم: در آخرین سؤال، دکمه پایان آزمون و دکمه سؤال بعد، در یک مکان از صفحه شما قرار دارند. اگر به اشتباه دکمه پایان آزمون را کلیک کنید، نمی‌توانید به سؤال‌های قبل برگردید چون آزمون شما به پایان رسیده است.
7- توصیه می‌شود که آزمون اصلی را یک بار انجام دهید اما از آنجایی که ممکن است برای شما اشکال‌های فنی مانند قطعی اینترنت و غیره پیش آید، محدودیت یک بار آزمون را برداشتم که شما با ذهنی آرام‌تر در امتحان شرکت کنید. با این حال توجه داشته باشید، که این به آن معنا نیست که اگر دو نتیجه با هم به دست من رسید هر دو را می‌پذیرم زیرا زمان آزمون و ارسال پاسخ‌های شما رکورد می‌شوند بنابراین از شرکت همزمان در آزمون جداً خودداری کنید زیرا نمره امتحان را از دست خواهید داد. آزمون مجدد را تنها در صورت تأیید خودم انجام دهید. ضمناً اگر به هر دلیلی چند بار در امتحان شرکت کردید اما در آخرین بار شرکت در امتحان، پایان فرآیند آزمون را اعلام کردم پاسخ‌های ارسالی شما را نمی‌پذیرم.
8- در حساب کاربری خود در سایت، تغییر ایجاد نکنید.
9- به‌منظور احراز هویت، ممکن است در مراحلی از فرآیند آزمون از شما درخواست روشن نمودن وب‌کم از طریق نرم‌افزار Adobe Connect شود؛ بنابراین ضمن رعایت همه نکات لازم، از وسیله‌ای برای ورود به کلاس استفاده نمایید که از درستی عملکرد وب‌کم آن اطمینان داشته باشید. عدم احراز هویت فرد آزمون‌دهنده برابر با در نظر گرفتن نمره صفر برای آزمون وی خواهد بود.
10- همه افراد شرکت‌کننده در آزمون بایستی یک Gmail داشته و در هنگام اجرای آزمون در Gmail خود وارد شده باشند زیرا ممکن است احراز هویت از طریق وب‌کم به‌وسیله ابزار Google Meet انجام شود.
11- پس از پایان فرآیند آزمون، ممکن است برخی افراد به‌صورت تصادفی انتخاب شوند و در مورد پاسخی که نوشتند از آن‌ها توضیح خواسته شود.
12- ممکن است در آینده، این سیستم آزمون آنلاین در سایت خودم با سیستم متمرکز آزمون که توسط دانشگاه ارائه خواهد شد، جایگزین شود.

2- برگزاری امتحان به‌صورت تشریحی

در این روش، پس از حضور در کلاس مجازی، سؤال‌ها به صورت جداگانه برای شما ارسال خواهد شد و به شما مدت زمان محدودی برای پاسخ به هر سوال داده خواهد شد. این کار برای بقیه سؤال‌ها نیز یکی پس از دیگری تکرار می‌شود تا فرآیند آزمون به پایان رسد.
توجه داشته باشید که اگر درس شما دارای ماهیت کدنویسی یا شبیه‌سازی کامپیوتری است شما بایستی از پاسخ خود در قالب کد نوشته شده یا فایل شبیه‌سازی شده در نرم‌افزار(های) مربوط به درس خود را در یک فایل فشرده‌شده به ایمیلی که در هنگام برگزاری آزمون اعلام می‌کنم ارسال نمایید. ضمناً در طول فرآیند آزمون دسکتاپ وسیله‌ای که با آن کدنویسی انجام می‌دهید باید share شود. در این حالت، نام فایل فشرده شده باید حاوی شماره سؤال و نام و نام خانوادگی خودتان باشد. ضمناً نام فایل‌ها را عبارت ‌های فارسی نگذارید.
حال اگر درس شما دارای ماهیت حل مسآله است شما بایستی از پاسخ خود عکس گرفته و آن را به ایمیلی که در هنگام برگزاری آزمون اعلام می‌کنم ارسال نمایید.

** نکات مهم برگزاری امتحان به‌صورت تشریحی

1- دقیقاً در زمان تعیین شده در کلاس حضور داشته باشید زیرا با تأخیر در ورود به کلاس زمان بیشتری برای آزمون در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.
2- پیش از ورود به کلاس از کیفیت اتصال اینترنت خود و ورود خود به کلاس مطمئن شوید زیرا اشکالاتی از این دست به عهده شما می‌باشد.
3- پاسخ هر سؤال را دقیقاً در همان زمان تعیین شده ارسال کنید زیرا ارسال آن پس از زمان تعیین شده نمره‌ای نداشته، ایمیل شما به‌صورت خودکار حذف می گردد و با پیغام خطا به شما پاسخ داده خواهد شد.
4- در هر ایمیل تنها پاسخ یک سؤال را ارسال کنید. اگر ایمیلی حاوی عکسی با پاسخ دو یا چند سؤال باشد یا اینکه ایمیل حاوی چند عکس مربوط به پاسخ چند سؤال باشد، نمره همه آن سؤال‌ها برای شما صفر در نظر گرفته خواهد شد.
5- مدت زمانی که برای هر سؤال تعیین شده است مجموع زمان لازم برای پاسخ‌گویی به آن سؤال و ارسال تصویر پاسخ است، به‌عنوان مثال اگر مدت زمان پاسخ‌گویی به یک سؤال 10 دقیقه است، بایستی در پایان 10 دقیقه فایل حاوی تصویر پاسخ سؤال ایمیل شده باشد. بنابراین برای ارسال پاسخ، زمان اضافی به شما داده نخواهد شود.
6- از ایمیلی استفاده کنید که حاوی نام و نام خانوادگی خودتان باشد، اگر هویت فرستنده ایمیل مشخص نشود، ایمیل وی پاک شده و طبیعتاً نمره‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.
7- به‌منظور احراز هویت، ممکن است در مراحلی از فرایند آزمون از شما درخواست روشن نمودن وب‌کم شود؛ بنابراین ضمن رعایت همه نکات لازم، از وسیله‌ای برای ورود به کلاس استفاده نمایید که از درستی عملکرد وب‌کم آن اطمینان داشته باشید. عدم احراز هویت فرد آزمون‌دهنده برابر با در نظر گرفتن نمره صفر برای آزمون وی خواهد بود.
8- همه افراد شرکت‌کننده در آزمون بایستی یک Gmail داشته و در هنگام اجرای آزمون در Gmail خود وارد شده باشند زیرا ممکن است احراز هویت از طریق وب‌کم به‌وسیله ابزار Google Meet انجام شود.
9- پس از پایان فرآیند آزمون، ممکن است برخی افراد به‌صورت تصادفی انتخاب شوند و در مورد پاسخی که نوشتند از آن‌ها توضیح خواسته شود.